Met de 308 (en met de 208 ook overigens) heeft Peugeot een waar succesnummer in handen. Het model ziet er goed uit en is gewoon op alle vlakken beter dan zijn voorganger. En ook de concurrentie doet hij zweten. Vooral dan vanwege de puike rijeigenschappen en ruime cabine die weinig kritiek te slikken krijgt. De breakversie - SW - is zelfs de ruimste in z'n klasse en hoeft wat dat betreft niet onder te doen voor bepaalde (duurdere) spelers uit een hoger segment.
Meer dan prima reiswagen
Met een koffer die 610 tot maar liefst 1.660 liter ter beschikking stelt. De achterbank verschuiven of verwijderen kan niet, maar dat heeft met zijn dieet te maken. Met 1.370kg los op de schaal kunnen we ook moeilijk van een sumoworstelaar spreken. En de rest van het interieur? Dat valt op vanwege het heerlijk kleine stuurwiel en een absoluut minimum aan knopjes en schakelaars. Zowat alles, zelfs de klimaatregeling, wordt dus bediend via het centrale aanraakscherm dat - gelukkig - eenvoudige menu's presenteert.
Aangenaam en met karakter
Over het rijgedrag van de 308 kunnen we kort zijn. Alle versies die we al onder de bips hebben geschoven (dat zijn er al een aantal intussen) scoorden hoog op onze appreciatiemeter. Het kleine stuurtje zit daar voor iets tussen, maar ook de aardige afstelling van de ophanging en de prima motoren waar de 308 zich door laat voortbewegen. Ook de kleine 1.2-liter benzine, die slechts 3 cilinders bevat maar wel tot 130pk produceert, is een karaktervol turboblokje. Al doet hij wel onder voor de diesels. Bij een laag toerental heeft de 1.2 moeite om op gang te komen, wat uiteraard wel te verwachten viel, maar tegelijk drinkt de centrale iets te veel om zuinig te zijn.
Naar 100km/u sprinten lukt de 308 SW 1.2 PureTech 130 in 10 seconden, de top ligt op een al even aardige 205km/u. En het verbruik? Dat zou volgens Peugeot niet veel hoger mogen liggen dan 5l/100km (115g/km CO2). Wat niet wil zeggen dat je overtredingen hoeft te begaan als je 2l/100km meer verbruikt. Dat hebben wij aan den lijve ondervonden.