De zithouding is oké, maar de stoelen zijn best smal en we missen zijdelingse steun in de Mégane GT-Line. Nochtans baadt deze versie in een sportief sfeertje dankzij rode stiksels her en der, op carbon geïnspireerde inlegstukken en GT-Line-logo's op de voorste hoofdsteunen. We trekken ook punten af voor de niet-instelbare centrale armsteun, de te losjes in zijn voegen verkerende bedieningsknop van het (optionele) R-link-systeem en de te horizontale opstelling van de tellers en het stuur. We vinden ook slechts één bekerhouder in deze Fransman. Dat zegt voldoende over het praktische aspect.
Gelukkig ligt het stuurwiel wel prima in de hand. Erachter zit de bediening van zaken als cruise control en radio verstopt. Meedraaien met het stuur doet het niet, en dat ervaren we als handig.
R-Link?
Het R-Link-systeem is een bundel van radio, navigatie, entertainment en downloadbare 'apps'. Een goede voorzet, maar niet vrij van gebreken. De bediening ervan moet beter kunnen (zie eerder), de stembediening staat nog niet op punt en de rekeneenheid is aan de trage kant. Dat merk je aan laattijdige instructies of haperingen terwijl de muziek uit je smartphone wordt gezogen. Potentieel heeft het systeem met ingebouwde TomTom-kaarten anders wel. Een SD-kaartlezer, een USB-poort en een AUX-uitgang treffen we ook aan op de middenconsole.
Hoop op beter
Wat afwerking en materiaalkeuze betreft, kunnen we kort zijn. Renault is zich daar de laatste jaren meer en meer op beginnen focussen, maar het Duitse niveau is zeker nog niet bereikt. Dat merk je ook aan het verschil in prijs, maar toch. En ook op gebied van ergonomie in het algemeen zal zijn opvolger echt wel beter moeten doen.