Jeep Cherokee Limited 2.0 Mjd 140 Rijgedrag

Bekijk 40 foto's
Door: VG 18-02-2015

Het grootste probleem van de Cherokee is zijn gewicht. Droog aan de haak weegt hij 1.753kg, wat niet enkel bij vertrek, maar ook tijdens acceleraties merkbaar is. Of toch met de 140pk en 350Nm koppel (vanaf 1.500tr/min) producerende tweeliter viercilinder diesel met Multijet-label tussen de voorwielen. Op papier een prima combinatie, ook als je zijn opgegeven sprintcijfer van 10,9 seconden en zijn topsnelheid van 187km/u bekijkt, maar in de praktijk een iets te nipte.

Eenmaal gelanceerd, laat de Cherokee zich wat positiever opmerken als het op sturen aankomt. En ook de versnellingspook van de best goed gespreide manuele zesbak laat zich graag bedienen. Bovendien is de schokdemping comfortabel. Wat op zich te verwachten was, aangezien het niet de bedoeling is dat je met deze Cherokee het asfalt verlaat. Bijgevolg geen slipdifferentieel, korte versnellingsbak, instelbare vering... Wie zulke zaken wil, moet voor de Trailhawk opteren.

4x2

Onze tester is voorwielaangedreven en zo gedraagt hij zich ook. Er is redelijk wat overhang bij het nemen van bochten, in die mate zelfs dat we ons afvragen waar het systeem naartoe is dat die natuurwet moet afzwakken. Gelukkig zijn de remmen krachtig en maken de rijhulpsystemen er efficiënt gebruik van.

Aanvaardbaar verbruik

De Cherokee redt zijn eer met een relatief matig brandstofverbruik, zeker als je weet welke massa hij torst. Tijdens onze test registreerden wij een gemiddelde van 7,1l/100km. De cijfers die de constructeur opgeeft, konden wij helaas niet benaderen: 5,3l/100km en dat betekent 139g/km CO2 .

Geef commentaar
comments by Disqus