Door het oplapwerk dat in de loop der jaren gebeurde, lijkt deze SUV voor geen meter meer op de avonturier die hij in zijn begindagen was. Maar stoer en robuust ziet hij er nog steeds uit, onder andere dankzij de forse grille met de kenmerkende negen spijlen. De grootste blikvangers zijn echter de LED-daglichten. Die geven de Cherokee een eigenwijze aanblik, al zien we hem er ook niet meteen schoonheidsprijzen mee winnen. Afgezien daarvan ogen zijn koetswerklijnen niet erg anders dan die van zijn concurrenten. De wetten van de markt bepalen tegenwoordig blijkbaar hoe menig auto eruit moet zien. De achterkant is sober, met een licht Koreaans accent en een onfraaie bumper in ordinair plastic. En de typisch Amerikaanse chromen 18'' velgen met daarrond 255/55 zijn geen spek voor de Europese bek.
Het onderstel
De Cherokee rust op een verlengde wielbasis van het Wide Platform of C-Evo ontwikkeld door Fiat, dat trouwens ook de Alfa Giulietta en de Dodge Dart draagt - en neen dat is geen grap. Met een lengte van 4,62m, breedte van 1,86m en 1,67m in de hoogte staat de Cherokee dichter bij de Volvo XC60 (4,62m) en de Mitsubishi Outlander (4,65m) dan bij de Kia Sportage (4,44m) of de Volkswagen Tiguan (4,42m). Het is weliswaar de Cherokee die met 430 tot 1190 liter het onderspit moet delven wat het laadvolume betreft (495l voor de XC60 en 550l voor de Outlander).