Een gamma aanbieden dat hoofdzakelijk tweewielaangedreven is, dat is een primeur voor het merk. En de eerste Cherokee sinds de start van het Italo-Yankee tijdperk zit op het juiste spoor. Met schonere Italiaanse motoren probeert Jeep de Europese markt binnen te dringen waar het aandeel city-SUV's alleen maar lijkt te groeien. De kostprijs van een basis-Cherokee? € 36.900. En dan heb je meteen de 140pk en 350Nm opwekkende 2.0 Multijet-dieselmotor onder de kap die wij in ons testvoertuig aantroffen.
Een paar passen vooruit
Ook al kan deze Cherokee op het gebied van rijplezier nog niet met de topnamen uit de sector wedijveren, we kunnen niet om de enorme vooruitgang heen wat betreft binnenafwerking en technologie. Anderzijds schenkt Jeep niet al te veel aandacht aan verbruikscijfers en aankoopprijs, nochtans cruciaal voor onze markt. De groep probeert de behoorlijk flinke kostprijs te rechtvaardigen aan de hand van overuitgeruste standaardversies.
Het verbruik van onze test-Cherokee valt nog mee. Zelf zaten we weliswaar bijna 2l boven de opgegeven 5,3l/100km (139g/km CO2), maar gezien het gewicht van ruim 1,75 ton hadden we een iets gulzigere Amerikaan verwacht. En de Cherokee zou ook erg veilig zijn. Dat beweren ze bij EuroNCAP toch.