Voor de puristen is en blijft Porsche synoniem met de 911. Maar het is deze grote SUV die voor de erg goede financiële gezondheid van de constructeur uit Stuttgart zorgt. De tweede generatie werd voorgesteld in 2010 en werd mild onder handen genomen halverwege vorig jaar. Het bedrijf introduceerde tegelijk een hybride die je aan het stopcontact kan hangen.
Heel even concurrentieloos
Audi werkt aan een Q7 met dieselhybride, BMW aan een X5 eDrive en Mercedes aan een ML (tegen dan GLE geheten) 500 Plug-In Hybrid. Maar die zijn er allemaal nog niet. En daarom is deze gedeeltelijk elektrische Porsche even zonder concurrentie.
Wat kost de Porsche Cayenne?
Er is al een Porsche Cayenne vanaf € 68.500. Dat is een 3,6l V6 met 300pk. Ons testexemplaar bevindt zich met een prijskaartje van € 85.063 zo ongeveer in het midden van het gamma, maar omdat er even was gegrasduind door het optielandschap van het merk, staat er op de factuur al meteen € 105.000.
Wil je de prestaties liever uit een achtcilinder halen, dan moet je nog dieper in de buidel tasten. En het is daar dat de prijzen schrikwekkend hoog worden. Een 4,8l V8 met 520pk heeft Turbo op de kofferklep, maar hij kost ook minstens € 131.000. En dan is der nog de V8 ‘Turbo S’ met 570pk. Meer dan € 170.000…