Of de 435d een geldig alternatief voor de M4 mag worden genoemd? Neen. Omwille van de permanente Xdrive-vierwielaandrijving om te beginnen. Dat dat systeem autorijden veiliger maakt, gaan we niet ontkennen. Maar ook leuker? Alweer neen. Wat het doet, is continu samenwerken met de elektronische stabiliteitscontrole en de aandrijfkrachten over beide assen verdelen. Variabel, wanneer het systeem dat nodig acht. In normale omstandigheden is de verhouding 40/60, bij noodsituaties wordt tot 100% van het beschikbare koppel richting voor- of achteras gestuurd.
Wat de Xdrive ook doet, is de 4 Coupé extra zwaar maken en dat voel je bij het remmen. Maar over een gebrek aan tractie kunnen we helemaal niet klagen. Onderweg zit je dan ook met een veiligheidsgevoel opgescheept waarbij het lijkt dat er altijd nog marge is om nog net dat tikkeltje sneller te gaan. Geen uitschuivers dus, of de neiging om steeds rechtdoor te gaan (onderstuur) of de kont te doen uitbreken (overstuur). De 4 heeft dan ook als voordeel dat hij over een uitstekend ophangingscompromis en een zeer stijf chassis beschikt dat véél paardenkrachten aankan. In dit geval zijn dat er 313, die weliswaar op diesel lopen maar schijnbaar ook allemaal geteld zijn. Al is de brute acceleratiekracht van de 435d (0-100km/u in 4,7 seconden!) met name te danken aan de 630Nm koppel dat het dieselende drieliterblok op het asfalt lost. Vooral vanaf 2.500tr/min verandert deze BMW in een waar beest. Ter vergelijking: de M4, die weliswaar een halve tel sneller aan honderd zit, beschikt over 'slechts' 550Nm trekkracht. Maar laatstgenoemde is wel lichter, bruter, spreekt z'n maximumkoppel en -vermogen in een veel breder toerentalbereik aan en klinkt bovendien veel beter. De 435d heeft een diepe stem, maar zeker niet elk jurylid zou ervoor opstaan. Het is dan ook geen sportwagen.
Geen grote drinker
De 435d kan dus niet aan de M4 tippen als het op pure sportprestaties aankomt. Alsof dat buiten de contouren van een circuit wat uitmaakt. Belangrijker voor het milieu en de eigen portefeuille is dat onze testwagen significant minder verbruikt en CO2 uitstoot dan een M4. In de eerste kolom lezen we 5,5l/100km - dat is de wat de 435d volgens BMW in gecombineerde modus lust. Wij klokten bij normaal gebruik 7,6l/100km af (ja, je kan er ook gewoon rustig mee rijden), wat in deze categorie nog aanvaardbaar mag worden genoemd. En de CO2-uitstoot? Die zou schommelen tussen 143 en 146 gram per kilometer.
Schakelen mag je zelf
In tegenstelling tot alle benzineslurpende 4's worden dieseltoppers enkel met een automaat geleverd. Die telt acht verhoudingen, opereert snel genoeg om deze redacteur voor te zijn en wisselt van verhouding zonder dat je het in de gaten hebt. Zelf schakelen kan ook, met de peddels achter het stuur, maar - laat ons eerlijk zijn - dat doe je enkel de eerste paar dagen na aankoop. En er is helemaal niets mis met de automaat zijn werk te laten doen (of iets snellere sportautomaat, naargelang je budget), maar zo geeft het je nog maar eens een aanleiding om met iets anders bezig te zijn dan met echt autorijden. De pret wordt sowieso al gedrukt door de elektronische stuurbekrachtiging die wel best snedig is, maar geen gevoel biedt.