De BMW M4 is een droom voor heel wat autoliefhebbers met een hart voor München. Maar zo'n bolide is dorstig en scoort hoog op de CO2-curve. Een alternatief is dan de strafste diesel uit het gamma. Die telt evenveel cilinderinhoud, maar je rijdt er een pak verder mee voor minder geld én je beschikt zelfs over meer trekkracht. Maak kennis met de 435d.
Voor we eraan beginnen, nog één bedenking. In tegenstelling tot de M4 beschikt de 435d hoe dan ook over BMW's Xdrive-vierwielaandrijving en is er sowieso een automaat aan de motor gekoppeld - twee zaken die echte puristen voor de borst kunnen stoten. Maar de kans dat juist die doelgroep voor een oliestoker zou kiezen, is natuurlijk ook klein.
Kunstmatig duur
Wie € 35.950 of meer bezit, kan bij BMW aankloppen voor een 4 Coupé. De instapper heet 420i, rijdt op benzine en is 184pk sterk. En de topper uit het normale aanbod? Dat is ons onderwerp van vandaag. Zijn minimale prijskaartje? € 57.650. Dat is op zich al veel geld, maar zeker als je weet dan een technisch gelijkaardige 335d exact € 6.300 minder kost. En die is op alle vlakken praktischer.