Het exterieur van de BMW 4 coupé werd al meermaals besproken op deze webstek. We herhalen even dat hij ten opzichte van zijn voorganger - de 3 coupé dus - in alle richtingen enkele centimeters is gegroeid en dat zijn wielen wat meer op de hoeken staan. Hij ziet er ook een tikkeltje agressiever uit dankzij zijn lager gepositioneerde neus - ook eigen aan de 3 - maar steelt de show vooral met 'kieuwen' achter de voorwielen. Hem verder aankleden (anders geen lijstjes, chroom rond de ramen...) kan uiteraard: door voor één van drie uitvoeringen te kiezen (dit is een 'Modern Line') en/of na de uitgebreide optielijst te hebben doorgenomen.Zo staat onze testwagen niet op standaardvelgen (17"), maar op exemplaren die een maatje groter zijn. Die doen ook het verbruik licht stijgen.
Geen pluimpje
De 4-reeks Coupé is trouwens exact even lang en breed als de hoogst overbodige 4 Gran Coupé. Maar hij is wel 1,2cm lager dan laatstgenoemde en 5,2cm lager dan de conventionele 3-reeks berline. Ten opzichte van die sedan zette de coupé 1,4cm uit in zowel de lengte als de breedte en onze testauto weegt ook 50kg minder dan een vergelijkbare 3. Dat komt onder meer omdat hij het met slechts twee extra portieren stelt. Maar licht is hij hoegenaamd niet. In totaal legt een 435d minstens 1,7 ton op de schaal. Of we daar onderweg veel van merken, verneem je straks.