We beginnen ons hoofdstuk interieur in de koffer. Daar valt immers de grootste nieuwigheid voor deze productfamilie te rapen. En dan hebben we het niet over het erg puike maximum koffervolume van 981 liter, maar vooral over de mogelijkheid om er twee extra zetels uit de bodem te toveren. Dat zijn gedrochten waar niet naar te kijken valt en je moet er een stevige klauterpartij voor ondernemen, net als bij alle concurrenten. Maar ze zijn er wel, en dat mag een half mirakel heten. Vooral omdat Land Rover de achteroverhang niet wou vergroten en ook nog een ophanging met een veerweg van 30 centimeter wou behouden om de terreinprestaties te vrijwaren.
Comfortabel
Helemaal achteraan is het vanzelfsprekend wat krapper dan je zou willen, maar op alle andere plaatsen is de Discovery Sport erg comfortabel en ruim. Goed steunend meubilair in meer trendy bekledingsmogelijkheden en met mooiere sierlijsten en zacht aanvoelende materialen. Zelfs aan de boordplank werd heel wat aandacht besteed. En je kan de knopjes en schakelaars wellicht nog steeds bedienen met je handschoenen aan - een typische Land Rover obsessie. Maar de boordelektronica heeft het bedrijf onvoldoende kunnen moderniseren. Je kan over het aanraakgevoelige scherm weinig slechts verzinnen op het vlak van ergonomie en gebruiksgemak, maar het ziet er allemaal wat oubollig uit. Zeker het navigatiesysteem… En zelfs in sierlijsten en afwerking zie je dat Land Rover de verfijning van een Audi of Mercedes nog niet haalt.
Een heel klein beetje merk je dat Land Rover z’n focus stilaan wat verder afligt van het terreingebruik. De selectieknoppen voor de offroadmodus zitten nu immers op een minder handige en minder overzichtelijke plaats. Op de middentunnel wordt de draaischakelaar voor de automaat - als je daarvoor opteert - het meest prominente element.