Het Land Rover-gamma van de toekomst bestaat uit drie productlijnen. We hebben de Range Rovers die design en prestige zullen etaleren. Er komen functionele nieuwe Defenders (waarop we nog enkele jaren zullen moeten wachten) en er zijn vooral functionele Discovery’s. De Freelander-opvolger valt in die laatste klasse en heet daarom Discovery Sport.
De voornaamste veranderingen ten opzichte van de Freelander
Natuurlijk zit er nogal wat evolutie is het model. Op vlak van materialen, afwerking en binnenvormgeving doet de nieuweling steevast beter. Maar dat is natuurlijke evolutie, geen bewuste keuze. Wat dat echter wel is, is z’n stijlbreuk. Van de hoekige lijnen van de Freelander schiet niets meer over. Die vielen in Europa nochtans goed in de smaak, maar deze meer dynamisch ogende koets moet overal ter wereld klanten verleiden. En dan is er nog de mogelijkheid om het model uit te rusten met twee noodzitjes in de koffer. Daarmee is dit voor het eerst een zevenzitter.
Hij kan het nog steeds
Modderploeteren, een steile bergwand afrijden of je met gemak naar je wintersportbestemming brengen… want de vierwielaandrijving houdt steeds een oogje in het zeil en port de achterwielen aan zodra het moeilijk wordt. Bovendien heeft de Discovery Sport voor z’n segment erg veel veerweg. Tegelijk realiseerden de ingenieurs een vlakker bochtengedrag en dat bevordert de voorspelbaarheid en het comfort. Eigenlijk scoort deze nieuweling op alle vlakken beter dan z’n voorganger, behalve op stuurgevoel. Maar dat is te wijten aan de elektrische stuurinrichting, die zich tegenwoordig als een kanker door het moderne wagenpark verspreidt.
Romige diesel
De 190pk en 420Nm sterke dieselmotor biedt een meer dan aardig compromis tussen verbruik en prestaties. Het gemiddelde bedraagt amper 6,3l/100km in combinatie met de foutloos schakelende negentrapsautomaat en mét de twee erg lelijke noodzitjes in de koffer. En nu we toch achteraan zitten, als je geen personen in de koffer stouwt, kan er 981 liter in. Een hoop.
Veilig!
De lijst met veiligheidsvoorzieningen is lang en omvat zes airbags aan de binnenkant en één aan de buitenkant. Combineer dat met optionele elektronische snufjes en je hebt de veiligste SUV die afgelopen jaar aan de onafhankelijke EuroNCAP crashtestorganisatie werd voorgereden.
De prijs
Land Rover vraagt voor z’n Discovery Sport ruwweg 10% meer dan voor de uitgaande Freelander. Een normale prijsevolutie is dat, waardoor een Discovery Sport er al is vanaf € 34.700. Aan de testversie hing al een prijskaartje van € 55.900.