De inzittenden van de Leon ST kunnen rekenen op 6 airbags plus een knie-airbag voor de bestuurder, alsook op enkele (verplichte) actieve rijhulpsystemen zoals ABS, ESC (stabiliteitscontrole), bandenspanningscontrole, ASR (gedeeltelijk uitschakelbare tractiecontrole) en een vertrekhulp voor op hellingen. Onze testmobiel is eveneens uitgerust met adaptieve cruise control met Front Assist (€ 570). Dat bestaat uit een radar onderin de voorbumper en trapt desnoods zelf de rem in als de afstand met een voorligger kritisch wordt.
Nog een opsteker op vlak van veiligheid is de aanwezigheid van XDS: VW's label voor een elektronisch gesimuleerd differentieel, al is het eigenlijk gewoon een slepende remschijf aan de binnenkant van de bocht.
Tenslotte halen we nog de Isofix-ankers op de buitenste zitplaatsen aan, alsook het gegeven dat de Seat Leon in 2012 vijf sterren bij elkaar sprokkelde op de EuroNCAP-crashtests. Nieuwe (relevante) resultaten zijn er niet.