Dat één technische basis verschillende rij-ervaringen kan opleveren, heeft Volkswagen onlangs bewezen met de nieuwe Passat. Dat is onderhuids een verlengde Golf, maar je merkt het niet. Seat kon diezelfde klus niet klaarspelen met de Leon. Niet dat daar iets mis mee is, maar je kan moeilijk van een eigen karakter gaan spreken. En van Spaanse furie of dergelijke al helemaal niet.
De Leon rijdt ook als break erg berekend en stuurt licht, gevoelloos en neutraal, zonder dat de koets zwaar aanvoelt. Hij heeft een verplichte neiging naar onderstuur en wordt geholpen door alerte rijhulpsystemen om eventuele fouten met de mantel der liefde te bedekken. Vooraan steunt hij op veerpoten van McPhersons, terwijl achteraan voor een torsie-as in plaats van een multi-link achterophanging gekozen werd. Seat deed dit om de kosten te drukken. Bij VW en Audi beschikken de Golf en A3 met motoren met 150pk of meer wél over het duurdere, maar ook efficiëntere systeem. Die efficiëntie komt vooral tot uiting met veel passagiers (en bagage) aan boord of als het wegdek de stempel 'typisch Belgisch' krijgt opgespeld. Wie voor een 184pk sterke Leon kiest, krijgt het ook.
De motor dan? Die 150pk en 320Nm opwekkende tweeliter turbodiesel (met start/stop) is een dwars gemonteerde viercilinder waarvan het maximale koppel en vermogen binnen een relatief breed toerentalbereik kan worden aangesproken. Je vindt het blok uiteraard ook in andere producten van de groep terug. In de 1.380kg wegende Seat Leon ST presteert de centrale zoals je kan verwachten, met een sprintje naar 100 in 8,6 tellen en een top van 211km/u. Maar verwacht onderweg zeker geen hoog snelheidsgevoel. Gelijkmatig kom je ermee op kracht, in die taak geholpen door een alweer welbekende DSG-automaat met 6 versnellingen. Dat is nog steeds een prima alternatief voor de gebruikelijke schakeldoos (zeker in de file). Wie evenwel voor de standaard aangevoerde manuele zesbak kiest, verbruikt in theorie wel minder en verlaagt dus ook de CO2-uitstoot. Seat zelf noteert een verschil van 0,4l/100km en 13g/km CO2 ten voordele van de handgeschakelde Leon ST 2.0 TDI met 150pk. Van de technische fiche van onze testauto lezen we dus af dat hij gemiddeld 4,5l/100km diesel lust en elke kilometer 119 gram CO2 de lucht in blaast. Deze redacteur kwam toe met 6,6l/100km.