Sinds de Audi RS2 Avant weten we waarom snelle breaks geen verloren moeite zijn. En het heeft lang geduurd, maar dergelijke auto's zijn stilaan gemeengoed aan het worden. Die zijn daarom niet alle even krachtig als de aangehaalde Duitser, maar wel voldoende potent om op z'n minst een grijns op het gezicht van de bestuurder te toveren. In recente termen kunnen we stellen dat de Ford Focus ST Clipper en de Skoda Octavia RS Combi (die laatste al op diesel) bij de middenklasse voor hoop hebben gezorgd. En ook Seat sprong mee op de boot. Hevig zelfs, want het merk kwam met een Leon ST aandraven die zomaar eventjes 280pk uit een tweeliter turbobenzinemotor perst. Vanzelfsprekend wordt dat model bij de Cupra-familie ingedeeld.
Je ziet de bui al hangen. Seat-verkopers gaan hun best doen om de Cupra-break in grote aantallen aan de man te brengen (met one-liners als "Voor sportieve papa's"), maar ze gaan daar niet in slagen. Meer voor de hand liggend, is dat Seat mindere goden die erop lijken sneller van de hand krijgt. Dus voor wie zo'n Leon Cupra ST best smaakt, maar geen zin heeft om de extra euro's neer te tellen voor aankoop en gebruik, heeft Seat de FR-reeks in het aanbod geparkeerd. De 'FR' is synoniem voor het duurste aankledingsniveau binnen het normale aanbod, met een nadruk op sportiviteit maar zonder een (over)aanbod paarden in de motorbaai. De exacte aantallen zijn 125 of 150pk voor de 1.4 TSI, 180pk voor de 1.8 TSI en 150 of 184pk voor de 2.0 TDI - de enige diesel. Dat laatste vermogensaantal staat trouwens gelijk aan dat van de Octavia RS Combi waarmee hij onder andere de motor en het onderstel deelt.
Wij werpen deze keer ons licht op de toch iets meer toegankelijke Leon ST FR 2.0 TDI met 150pk en gekoppeld aan een DSG-automaat. Zijn minimale kostenplaatje? € 28.560, al is er 'al' een Leon ST met dezelfde motor vanaf € 25.520. Er zijn overigens ook vierwielaangedreven Leons, waaronder de X-Perience.