De 'FR' staat voor 'Formula Racing'. Niet dat dat toepasbaar is op onze testwagen, maar we geven het toch maar mee. De badges krijg je erbij, net als chromen dakrails, een sportvering, bi-focale koplampen, mistlichten, lichtmetalen 17-duimsvelgen en getinte ruiten achteraan. 18-duimers zijn een optie, maar om die te laten installeren moet je bereid zijn € 400 tot 820 extra neer te leggen. Nog meer extra's komen in de vorm van full LED-koplampen (€ 1.015), een schuif- en kantelbaar glazen dak (€ 870) en een akoestische parkeerhulp (achteraan € 260, aan beide kanten € 505). Ook zijn er in totaal 11 exterieurkleuren om uit te kiezen. Die zijn - op rood na - allemaal betalend, met tarieven van € 200 voor wit tot € 820 voor 'Adventureblauw'.
ST = break
Als 'Sport Tourer' is deze Leon 27cm langer dan de vijfdeurs, met als gevolg dat zijn laadvolume hoger ligt. In totaal tellen we 587 liter tot 1.470l met de rugleuning van de achterbank (1/3 - 2/3) in horizontale positie; een omvouwklus die extra makkelijk gaat via de koffer. Die is uitgerust met een skiluik, haakjes, netten en een dubbele bodem om onderdak te bieden aan het kleine reservewiel (€ 99). In naakte cijfers doet de Leon ST onder voor de VW Golf Variant, zijn (duurdere) technische tweelingbroer die 605 tot 1.620l koffervolume afficheert, en zeker ook voor de Peugeot 308 SW die daar nog eens 5 en 100l aan toevoegt, maar het is geen slechte leerling. Opbergvakken zijn er ook voldoende. En dat brengt ons naadloos bij de volgende rubriek.