Seat Leon ST FR, dat klinkt als een echte sportieveling. Maar is dat ook zo? Want waar de 'ST' het woordje 'break' vervangt, staat de 'FR' voor niets meer of minder dan een aankledingsniveau. Je kan het label weliswaar enkel aan bepaalde motoren koppelen. De 2.0 TDI (met 150 of 184pk) is daar de enige diesel van. Zijn kostprijs bedraagt, voor de 150pk-versie, minimaal € 28.560. In die prijs zit wel wat aardige uitrusting begrepen, maar voor navigatie en zetels die volledig met koehuid bedekt zijn, moet je altijd bijbetalen.
“Inzake materiaalkeuze reikt de Leon niet zo hoog als de VW Golf of Audi A3, maar dat was natuurlijk een bewuste keuze.”
Ons zwarte testexemplaar slaagt alvast als het op zijn uiterlijk aankomt. De gechromeerde eindpijpen, de vijfspaaks 17-duimers, het verduisterde glas en zelfs de FR-badges roepen een sportieve sfeer op. De Leon ST blijft overigens in eender welke uitvoering een knapgelijnde break, zonder dat hij opvalt in de massa. Binnenin is de VW-sfeer en -afwerking herkenbaar en kan je gebruik maken van een mediasysteem uit dezelfde groep. Inzake materiaalkeuze reikt de Leon niet zo hoog als de VW Golf of Audi A3, maar dat was natuurlijk een bewuste keuze. De cabine is ruim genoeg voor een auto in dit segment. Wat de beschikbare kofferruimte betreft, zijn er wel nog betere spelers (de Leon ST slikt 587 tot 1.470 liter).
Hoe hij rijdt, met zijn 150pk en 320Nm uitspuwende tweeliter turbodiesel aan boord? Zoals een Golf. Steriel, makkelijk in de omgang en onderstuurd. Met (min of meer) de prestaties van een Golf met dezelfde krachtbron (naar 100 in 8,6 tellen, een top van 211km/u), maar met het weggedrag van de minder vermogende modellen. Dat komt omdat Seat pas vanaf de 184pk-versie een multi-link achterwielophanging monteert. En het gemiddelde verbruik? Dat schat Seat op 4,5l/100km (119g/km), waarden die iets hoger liggen mét in plaats van zonder de DSG6-automaat.