Ford creëerde het ST-label in 2002. Zeg maar gerust als een tegenhanger voor de GTI-bagde bij een populaire Duitser uit hetzelfde segment. En omdat het merk met het Blauwe Ovaal als op het sportieve modellen aankomt, niet meteen aan z’n proefstuk toe is, kan het spreken van een succesvolle productlijn. In 40 landen zijn al meer dan 140.000 ST-producten verkocht. En het gamma blijft evolueren.
Ford Focus ST nu ook als diesel
Ford trakteerde de Focus onlangs op een grondige facelift. Een goede gelegenheid om meteen de ST te introduceren. Het bedrijf nam daarnaast de gelegenheid te baat om meteen aan de vraag naar een snelle diesel te voldoen. Die komt naast de 2-liter turbomotor in het gamma en is de grootste nieuwigheid. Op benzine houdt de ST 250pk achter de hand, terwijl de diesel met hetzelfde slagvolume aftikt op 185pk. Dat is 23% meer dan wat er al onder de neus van de Focus te krijgen viel.
Vijfdeurs of break
De Focus ST is er voortaan dus met twee verschillende brandstofopties en met twee koetswerkversies. De basisprijs bedraagt € 29.349 (inclusief de ‘verplichte afleveringskit’ die in de optielijst staat.) En dat is voor de benzine. De diesel - die toch gevoelig trager sprint - kost € 750 extra. Iets wat toch een beetje pikt gezien het grote vermogensverschil, maar hij gooit een erg aantrekkelijke CO2-uitstoot (en bijhorend mild belastingregime) van 110 g/km in de strijd. De vijf deuren ruilen voor een break (bij Ford steevast Clipper geheten) kost dan nog eens € 1.000 extra.
Uitrusting
Ford voorziet drie afwerkingsniveau’s. ST1, ST2, en ST3. Je kan echter nooit van een uitgeklede auto spreken. Airco, Recaro-sportzetels, 18-duimers, het complete koetswerkpakket… het is er altijd. Verschillen worden vooral gemaakt door de automatische airco en half-lederen interieur (ST2) of volledig leder, elektrisch verstelbare zetels, Bi-Xenon koplampen en LED-dagrijlichten (ST3). Maar je kan gerust in de optielijst versies tussen bovenstaande creëren.