Dat Ford z’n erg geapprecieerde middenklasser Focus in de tweede helft van vorig jaar onder handen nam, is je wellicht niet ontgaan. En nu introduceert de autobouwer een extra gekruide versie. De ST. Met een 250pk sterke benzine onder de kap vanaf € 29.349 (inclusief verplichte afleverkit), maar ook - en dat is voor het eerst - met een diesel. Die kost € 750 extra en gooit 185pk en 400Nm in de strijd.
Assertief uiterlijk
Achter de agressieve koetswerkkit schuilt nog steeds het bijgeschaafde interieur van de Focus, met vooral minder knopjes en betere materialen dan voorheen. En ook met bijzonder goed steunende kuipzetels van Recaro en sportieve accenten als een afgeplat stuurwiel, aluminium pedalen en de nodige ST-logo’s. De uitrusting is in alle gevallen meer dan behoorlijk, ook als je besluit om geen extra euro neer te tellen. En de veiligheidsvoorzieningen liegen er evenmin om. Alleen voor extra elektronische waakhonden dien je de optielijst in te duiken. Zaken als rijstrookhulp, Active City Stop en dodehoekwaarschuwing…
Niet de leukste Focus uit het gamma
Rijden doet de Focus ST bijzonder efficiënt. Letterlijk dan, want de diesel laat een verbruiksgemiddelde van slechts 4,2l/100km of 110 g/km aan CO2 optekenen. En dat voor een auto die 8,1 seconde na het vertrek al 100km/u snel is. De ophanging is wat stugger dan strikt noodzakelijk is, al kan je argumenteren dat het concept daarom vraagt. Sturen doet de Focus ST erg neutraal, vooral omdat er via de remschijven wordt geholpen (Torque Vectoring). Dat laatste maakt ongetwijfeld snellere passages mogelijk, maar het zal niet naar de zin zijn van wie een pure rijervaring zoekt. Deze ST beroept zich vooral op elektronica (hij manipuleert stuurkoppel, elke remschijf en stuurt namaakgeluid door de luidsprekers) om snel en bij tijden explosief - de diesel blinkt uit in de tussensprintjes - van A naar B te gaan. Het is echter niet de leukste Focus uit het gamma. Die eer blijft bij de Ford Focus 1.5l Ecoboost 180pk, ook al ziet die er minder indrukwekkend uit.