De Fiat 500 blijft verleiden met zijn charme en haast tijdloos voorkomen. En als je voor een S-versie kiest, krijg je er nog wat kleine aanpassingen voor de binnen- en buitenkant bij. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat de 500 op technisch vlak bijna pensioengerechtigd is en dat zijn krachtigste benzineblok uit de lijst - een 1.4 met 100pk - naar huidige normen te dorstig is. Ter vervanging lepelt Fiat daarom voortaan de slechts 0.9-liter grote Twin Air in de 500. Met 85pk (dat is al even het geval, kost € 700 minder), maar nu dus ook met 105 paarden in stal. In combinatie met de letter S en al wat erbij hoort, kost zo'n Fiat dan minstens € 17.030.
De slechts twee cilinders tellende motor met 105pk levert alvast betere prestaties op dan de atmosferische 1.4 met 5pk minder. Naar 100km/u sprinten lukt in 10 tellen (anderhalve seconden sneller) en ook zijn topsnelheid ligt met 188km/u iets hoger. En op papier wordt er ook minder verbruikt. Fiat predikt een gemiddelde van 4,4l/100km (99g/km) CO2, al moet je wel een serieus lichte rechtervoet hebben om daarbij in de buurt te blijven. Een beetje rijplezier gaat dan ook gepaard met toeren maken (onderin gebeurt er niet veel) en dat vertaalt zich naar een grote dorst. Dat is overigens niet het enige pijnpunt van dit bakje. Zijn ophanging is te zacht afgesteld om ook maar een beetje sportief te zijn, maar ook te hard om comfortabel te wezen. En dat het chassis niet zo stijf is, voel je ook. Wie naar een groot veiligheidsgevoel op zoek is, kiest dus best voor een andere (grotere) auto of moet zichzelf maar sussen met de gedachte dat er 7 airbags en allerhande (verplichte) rijhulpsystemen klaar staan om in te springen.