Citroën, dat is bekend, heeft het moeilijk. Dat komt vooral omdat de heersende trends zich tegen het merk keren. De winnaars van de jongste jaren zitten ofwel in het premiumsegment (waar Citroën de DS-lijn met succes positioneert) ofwel in de budgetklasse, waar de modellen van dit Franse merk toch weer te duur voor zijn. Het bedrijf tapt de (verhoopte) oplossing uit een vaatje waar het doorheen de geschiedenis al meermaals redding uit haalde: creativiteit. Deze C4 Cactus is daar een duidelijk voorbeeld van.
Geen budgetauto, die Citroën C4 Cactus
De Cactus, die alles behalve stekelig is, hoort veelzijdig, eenvoudig en licht te zijn. Maar een budgetauto is het niet. Waarom juist lichten we later nog even toe. In elk geval heeft het bedrijf nu al meer dan 15.000 bestellingen op zak. Dat gaat verder dan de objectieven die de leiding van de Franse autobouwer aanvankelijk had opgesteld.
Hoeveel kost de C4 Cactus?
De Cactus 1.2 VTi met 75pk en handgeschakelde vijfbak opent de reeks met een startprijs van € 14.850, daarvoor krijg je het 'Start'-pakket. Daarnaast heb je de uitrustingen Live, Feel en Shine. Voor minimum € 23.130 is er de topuitrusting: Shine Edition Moonlight en die komt met een 1.6 Hdi. Deze 92pk-sterke dieselmotor krijgt een gerobotiseerde handbak ETG6.
Onze testauto is uitgerust op het Feel Edition Hallo niveau dat zich ergens midden in het prijsklassement bevindt. De motor (1.6HDi) doet de rekenig echter tot € 21.280 oplopen. Voeg daar nog eens € 350 voor de 17'' velgen en € 500 voor de gps bij en de uiteindelijke totaalsom bedraagt € 22.130. De 1.2l VTi is ook verkrijgbaar met 82 en 110pk. Aan de dieselkant, heb je de keuze tussen een 1.6 HDi met 92pk en een BlueHDi met 100pk.