Deze compacte cross-over heeft door de behoorlijk afgeronde lijnen een nogal ongebruikelijke look. Hij staat op het Platform 1 van PSA en deelt dat met de C3 en de Peugeot 2008. Met een lengte van 4,16m, breedte van 1,73m en hoogte van 1,48m is hij 16cm korter dan een 'normale' C4 waar hij geen onderstelcomponenten mee deelt en 4 cm langer dan een Renault Captur. De bodemvrijheid is 20mm hoger geworden in vergelijking met een C4.
Van ver herkenbaar
Zijn snoet herken je van ver en herbergt LED-dagrijverlichting met eronder conventionele koplampen die beschermd worden door airbumps, de opvallende stootkussens rondom de bumpers zijn vooral praktisch omdat ze schade beperken. Je vindt hen trouwens ook terug onder de achterlichten en op de flanken. Tot helemaal het einde van de achterportieren reiken ze echter niet. En laat dat nu net de deuren zijn die door een kinderhand al eens te heftig opengezwaaid worden. Dat aparte stijlkenmerk is overigens één van de redenen waarom je de C4 Cactus geen budgetauto kan noemen. Dat extra rubber in de portieren inwerken is immers een pak duurder dan gewoon plaatstaal persen. En in het interieur is er nog zo’n voorbeeld…
Wat kan er in de koffer?
De achterklep verbergt een koffer waarvan de laaddrempel te hoog is en ook zijn volume valt wat tegen, dat varieert van 348 tot 1170l, bij de C4 berline staat daar 408 tot 1183l tegenover en bij de Renault Captur 455 tot 1235l. Het viel ons ook op dat momenteel, maar dit zou kunnen veranderen in de loop van 2015, de rugleuning van de achterbank niet gesplitst kan worden, een slecht punt voor modulariteit...