Hyundai mag zich wel in de handen wrijven met het succes van de i20. Het uittredende model klom afgelopen jaar nog 13% naar omhoog in de verkoopstabellen en dat zie je bijna nooit. Het is dus niet helemaal onlogisch dat de Zuid-Koreanen dat model nog onbepaalde tijd langer in de catalogus houden. Hij krijgt het toevoegsel ‘Go’. De nieuwe i20 wordt gelukkig groter en duurder zodat de twee niet al te veel in mekaars vaarwater komen. Hyundai heeft het over een dubbele generatiewissel, net zoals ze met de i10 deden. Dat betekent in de praktijk vooral dat de Zuid-Koreanen er de grenzen van het B-segment mee gaan opzoeken. Qua afmetingen en, als het goed is, ook op vlak van uitrusting en afwerking. Tijd voor een eerste kennismaking.
Meer benzine dan diesel
Hyundai wil vooruit in de markt en het heeft alvast het motorenpalet om dat te bereiken. Er is een piepkleine maar dappere 1.1l diesel met 75pk en een 1.4l diesel met 90pk die beide standaard zes verzetten krijgen en vanaf € 16.699 te koop zijn. In dit segment kiest bijna 70% van de klanten voor een benzine en in dat geval heb je de keuze uit een 1.2 met 74pk, een 1.2 met 85pk en een 1.4i met 100pk. Alleen die laatste heeft standaard zes versnellingen. De prijsvork gaat er van € 13.499 tot € 21.599.
De prijs
Proeven doen we hier van de 1.2 met 84pk. In de kern van de markt dus. De versie in kwestie hoort overigens bij het lanceeraanbod van de autobouwer en is erg compleet uitgerust. Onder meer zetelverwarming, een verwarmd stuur, rijstrookassistent, lichtmetalen velgen en diens meer. Tijdelijk in de catalogus voor € 15.799 en als je weet dat een veel minder goed uitgerust 1.2 Pop al € 15.899 kost dan weet je waarom de invoerder die laatste eigenlijk niet eens op voorraad heeft.