Bij de buitenzijde hebben we het niet over de afwerking gehad. Daar valt dan ook nauwelijks wat op aan te merken. Aan de binnenkant hebben we echter meer kritiek. Al bij het instappen valt immers op dat we al in auto’s hebben gezeten waarvan de knopjes fijner waren, de materialen beter en de pasvorm nauwkeuriger. Lexus had nochtans ooit een erg goede reputatie op dat vlak, maar de jongste tijd wordt er niet zo veel vooruitgang meer geboekt. Zonde. En laat het nu ook niet het enige punt van kritiek zijn. Zo is de bediening van het infotainmentsysteem (net als op bijvoorbeeld de NX) met een soort van touchpad dat haptische feedback geeft, echt onvoldoende nauwkeurig en te gebruiksonvriendelijk. Zelfs de graphics ogen verouderd.
Briljante rijhouding. Bijna.
De kuipzetels zijn wel een flinke opsteker. Voldoende eigenlijk om al het voorgaande te doen vergeten. Ze zijn ruim voldoende instelbaar en grijpen je stevig vast. Bovendien is ook het stuur in hoogte en diepte aanpasbaar. Je kan je probleemloos een racehouding aanmeten. De Japanners zagen slechts één ding over het hoofd. Als je dat doet, blijkt de middentunnel te hoog. Daar zit je dus steeds met je rechter elleboog tegen.
Massa snufjes
Tegenwoordig kan je in een auto niet meer zonder snufjes. Technisch is alles relatief puur gebleven, maar aan boord is het een druk gedoe. Niet alleen met het infotainmentsysteem (dat bijvoorbeeld ook een Wifi hotspot kan omvatten). Vooral wat het instrumentarium en de instelmogelijkheden omvat. Lexus wil je per sé vier verschillende rijmodi geven met elk hun eigen instrumentdesign. En dan zijn er nog de instelmogelijkheden van het optionele achterdifferentieel. En die van de tractie- en stabiliteitscontrole. Gelukkig dat de ophanging van het conventionele type is, anders had die ook nog eens verschillende standen.
Bruikbare coupé?
Naast de erg goed steunende voorzetels heb je ook twee achterste zitplaatsen. Noodzitjes, zeg maar, want het is een gedoe om er te geraken en erg ruim is het er niet. Terwijl de RC F zich almaar meer profileert als een concurrent voor een BMW M3 Coupé - sorry, we bedoelen BMW M4 - is de Japanner zeker wat minder veelzijdig. Aan koffervolume ontbreekt het hem echter niet. Er gaat 366l in. Ruimschoots voldoende om met z’n tweeën een meerdaagse trip te kunnen plannen.