Lexus heeft na de zeer exotische LFA de smaak van sportwagens wel te pakken. Nu niet meer met een V10, maar met een V8 en hoewel een vanafprijs van € 85.910 nog steeds erg fors is (ook in vergelijking met de meest directe concurrenten als een BMW M4) is het slechts een schijntje in vergelijking met voornoemd exemplaar. Exclusiviteit lijkt ook gegarandeerd. Meer dan enkele honderden denken de Japanners er in Europa niet van te kunnen slijten. En met 5.000 stuks per jaar wereldwijd springen ze een gat in de lucht.
Atmosferische V8, achterwielaandrijving
De structuur is klassiek. Voorin huist een atmosferische V8, ertussen zit een achttrapsautomaat en de achterwielen zorgen voor de aandrijving. In 4,7 seconden naar 100, en verder tot 270km/u. Daarvoor wordt 477pk en 530Nm ingeschakeld. Op sommige vlakken is de RC F eerder ouderwets. Hij mist bijvoorbeeld een gestuurde ophanging of turbotechnologie. Geen van beiden hoeft overigens kritiek te zijn. Op andere vlakken is hij dan weer erg modern. Te misschien. Een playstation heeft minder speelmodi dan de transmissie of het optionele gestuurde achterdifferentieel. En de RC F emuleert ook motorgeluid via de luidsprekers. Beetje absurd.
Interieur
“De olifant waar we de afgelopen paragrafen een porseleinwinkel omheen hebben gebouwd, is natuurlijk het design”Met een verbruiksgemiddelde van 10,8l/100km (dat is pas een onrealistisch cijfer) of 251g/km CO2 uitstoot is dit niet echt een zuinige jongen. Maar dat hoort ook niet. Een beetje degelijk afgewerkt en ergonomisch doordacht. Dat zou wel moeten. Maar daar laat de Lexus het afweten. Wie niet van plan is de twee achterste zitplaatsen dagelijks te gebruiken, heeft er nochtans een relatief praktische auto aan. 366l is ook een aardig koffervolume.
Eens wat anders
De olifant waar we de afgelopen paragrafen een porseleinwinkel omheen hebben gebouwd, is natuurlijk het design. Laat ons het houden op een you hate it or love it-conclusie. En apart is het zeker, dus wie eens wat anders wil…