Honda is altijd al wat afkerig geweest tegenover diesel. Maar om de export naar Europa in goede banen te leiden, zijn dieselmotoren uiteraard al jaren broodnodig. Het Japanse merk heeft dus gaandeweg beslist om bepaalde modellen met een oliestoker uit te rusten. Zoals de Concerto, de Civic en de Accord, met centrales die bij het Franse PSA, het Britse Rover en het Japanse Isuzu werden geleend. Het was pas in 2003, met de komst van de i-CTDI in de Accord, dat Honda eindelijk zelf instond voor de ontwikkeling en productie van zelfontbranders.
Tien jaar later, op het Autosalon van Frankfurt, presenteert Honda de breakversie van de inmiddels negende(!) generatie van de Civic. Een welkome aanwinst voor het merk. En het houdt de boel simpel. Het motorenaanbod van de Tourer is zelfs nog net iets schaarser dan dat van de hatchback - de 1.4 benzine wordt niet gebruikt. Je kan dus kiezen uit een 1.6 i-DTEC S turbodieselmotor (€ 22.990) en een 1.8i benzine (142pk - € 23.290). Een automaat is enkel op de 1.8i leverbaar.
De duurste diesel, in uitrustingsniveau Executive, kost je € 30.890. De kostelijkste benzine is € 200 minder duur. Wij kozen voor een zelfontbrander uit de categorie 'Lifestyle', met daarbovenop enkele opties zoals ingebouwde navigatie van € 2.200, een ADAS1-pakket (noodremhulp, botswaarschuwing, bordenherkenning, rijstrookverklikker, dodehoekdetectie) dat € 900 kost en metaallak, goed voor € 500. Het totaalbedrag van onze testwagen komt hierdoor op 31.890 €. Dat is niet goedkoop.