In de nieuwe Mini zit de bediening van de ruiten voortaan op de normale plaats. In de deurpanelen in plaats van in de middenconsole dus. Er werd ook meer dan ooit de nadruk gelegd op materiaalkeuze en de immense centrale klok biedt niet langer plaats aan een tweede, compleet nutteloze snelheidsmeter die amper af te lezen valt. Mini heeft dus kritiek uit het verleden ter harte genomen, maar kon jammer genoeg niet alle foutjes weggommen. De plastic brandstofmeter is net speelgoed, er is nog te veel harde kunststof aanwezig en de tellers en de centrale console zijn nog steeds rommelig uitgewerkt.
Ondanks bovenstaande kritiek is het wel aangenaam toeven in de Mini. Verre reizen met vier volwassenen doe je liever met een grotere auto, maar wie vaker wel dan niet alleen of met twee onderweg is, zal niet klagen over de zitpositie. De enige stoorzenders komen in de vorm van iets te smalle zetels en een lastig te bereiken hendel voor de zetelverstelling. Net zoals in de vorige Mini dus.
Opties
Geïnteresseerden die graag diep in de buidel tasten, kunnen uiteraard de optielijst uitspitten. Daarop staat onder meer een 8,8" display gekoppeld aan een besturingssysteem verwant aan BMW's iDrive. Daarmee bedien je met veel gemak navigatie, telefoon en dergelijke meer, en ook het nieuwe Connected in-car-systeem waarmee je real-time verkeersinformatie, allerhande internetfuncties en de bekende sociale mediakanalen ter beschikking krijgt. Ook nieuw in de Mini zijn een head-up display, een actieve snelheidsregelaar en een parkeerassistent met achteruitrijcamera.