De nieuwe Mini, die tegenwoordig ook met vijf deuren te verkrijgen valt, is weer fors groter dan zijn voorganger. Bij de lengte kwam er zelfs bijna 10cm bij. Voor de inzittenden resulteert die groeischeut in iets meer bewegingsvrijheid, terwijl het beschikbare laadvolume van de koffer met 51 liter in de plus ging. En ook de aankleding werd aangepakt. Zo is de materiaalkeuze er wat op vooruitgegaan en werd komaf gemaakt met de haast onafleesbare centraal opgestelde snelheidsmeter. De bediening van de ruiten zit nu ook waar je het verwacht.
Volgens EuroNCAP is de nieuwe Mini 4 sterren waard. Dat is een normale score voor nieuwe auto's. Wat we echter nog belangrijker vinden, is dat onze testwagen (een 116pk sterke Cooper D) de verwachtingen op gebied van rijgedrag inlost. En hij doet dat met verve. Akkoord, sommige bestuurders zullen de demping nog steeds te stug vinden, maar meer kan je het karretje moeilijk verwijten. Meer nog: met 116pk en 270Nm heeft de rustige chauffeur overschot zat en kunnen zelfs snelle jongens en meisjes zich uitleven. Door in 9,2 tellen naar 100km/u te scheuren bijvoorbeeld of te toppen bij 205km/u, maar nog meer door gebruik te maken van de souplesse die het blokje zo typeert. Dat terwijl de 1.5-liter driecilinder turbodiesel op papier slechts 3,5l/100km verbruikt (92g/km CO2).