Voor de BMW X5 zijn er tegenwoordig twee ‘werelden' (aankleedcombinaties, zeg maar) die je telkens een specifieke uitstraling opleveren. Voor onze testwagen werden beide gecombineerd.
Voor de buitenkant werd voor de ‘Design Pure Experience' gekozen. Onze X5 is daardoor voorzien van onder meer mat zilveren luchtinlaten, een aluminiumkleurige raamomlijsting en al even mat verchroomde uitlaatsierstukken. Het ‘Design Pure Excellence' voor de binnenkant staat dan weer voor ivoorwit nappaleder gecombineerd met sierlijsten in Amerikaans eikenhout. Voor het interieurpakket alleen ben je meteen € 7.285 kwijt. Een M-sportpakket (dat ook met bovenstaande te combineren valt), blijft ook leverbaar.
Vertrouwd recept
De Duitsers hebben naar eigen zeggen inspanningen verricht om het aantal knoppen en schakelaars zo laag mogelijk te houden. Het meest dankbare wapen in die strijd is de iDrive-knop die alle geavanceerde functies combineert en waarmee je zowat alles kan instellen, tot de hoogte van de laadklep toe. Een aanraakscherm monteert het merk nog steeds niet. Wel is er een groot 10,25" display aanwezig dat niet langer recht heeft op een schaduwkap, maar wel nog steeds vastzit op de boordplank. Belangrijker is echter dat het de inzittenden in een uiterst hoge resolutie van relevante informatie voorziet. En wat relevant is tijdens het rijden, kan ook via een (uiteraard optioneel) head-up-display op de voorruit worden geprojecteerd. Dat is nu geheel in kleur en raden we zeker aan voor wie er de extra centen aan wil geven.
Voorts werd veel aandacht besteed aan de zitpositie, de ergonomie en algemeen comfort, te merken aan de forse zetels met opblaasbare steunen, de uit de kluiten gewassen voetsteun en het zelfverklaard sportstuur dat weinig sportief oogt, maar wel prima in de hand ligt (ook een optie). En we steken nog een duim omhoog voor de slimme GPS die ons dankzij het optionele ConnectedDrive op de hoogte houdt van files onderweg.
Deze rubriek afsluiten, doen we niet zonder (detail)kritiek. Zo is er een overdaad aan speling tussen bepaalde interieurpanelen (vooral de overgang tussen het onderste deel van het dashboard en het handschoenkastje springt in het oog), zijn de hoorbare en visuele waarschuwingssignalen van de irritante soort en is het handschoenkastje kleiner dan verwacht. En het bleke interieur van sporen vrijwaren, blijkt ook een klus waar amper in te slagen valt.