Nooit viel de X5 minder op in het BMW-aanbod dan vandaag de dag. Dat komt enerzijds door de komst van de elektrische i-modellen, maar ook door de introductie van allerhande Gran Coupés en door het feit dat de X6 nog steeds heel wat aandacht afsnoept van de SAV waarvan hij is afgeleid - de X5 dus. Maar dat wil niet zeggen dat we de X5 geen interessante auto vinden. Meer nog, we vinden hem meer onderzoek waard dan de X6. Omdat hij een stadswagen minder kost, maar ook omdat je er meer in kwijt kan én omdat het achterin beter toeven is in de X5. Van beide bullebakken is laatstgenoemde dan ook het meest 'verantwoordbaar'.
Het aanbod
De X5 is er in vier dieseluitvoeringen, waarvan enkel de 218pk sterke instapper (de enige viercilinder) desgewenst met achterwielaandrijving kan worden besteld. De prijsvork gaat van € 54.250 tot € 85.400 en het vermogen kan oplopen tot 381pk (X5 M50d). Bij de benzinemotoren geldt de 306pk opwekkende X5 35i als basismodel. Die kost minstens € 61.450 en wordt, afgezien van de X5 M, enkel overschaduwd door de X5 50i met een 450pk sterke V8-motor aan boord. Voor € 81.000 wordt zo'n exemplaar de uwe. Zonder opties, welteverstaan.
Wij gaan deze keer met een X5 30d aan de haal. Tussen de voorwielen schuilt een drieliter 6-in-lijn turbodieselmotor die maximaal 258pk en 560Nm koppel produceert. Volgens BMW lust dat blok in de X5 gemiddeld 6l/100km en stoot het elke kilometer 158 gram CO2 uit. De basisprijs ervan bedraagt € 60.300.