De BMW X5 is het derde hoofdstuk van zijn carrière ingegaan. Een stijlbreuk heeft het niet opgeleverd, wel een meer bij de tijds voorkomen en een aanpassing van het motorenpalet. Bij één van de beschikbare motoren hoort het opschrift 30d. Het staat voor 3 liter longinhoud, 6 cilinders en een maximale output van 258pk en 560Nm koppel. Na nog geen 7 tellen zit je ermee aan 100km/u en je kan doorscheuren tot 230km/u. En als je het rustig houdt, kom je volgens BMW met 6 liter diesel toe om 100km ver te geraken. Een te rooskleurig cijfer, als je het ons vraagt.
De nadruk ligt op comfort, met als resultaat een lichte besturing en een puik afgestelde ophanging die zowel sportieve (al is dat relatief) als rustige chauffeurs entertainen kan. Dat de ingenieurs hun uiterste best hebben gedaan, is duidelijk, maar een gezonde vorm van dosering is nog steeds nodig om de ruim 2,1 ton wegende kolos in alle omstandigheden in het gareel te houden. Afgezien daarvan rijdt deze 4x4 erg netjes.
In de koffer van de X5 past 650 tot 1.870 liter - respectievelijk 100 en 345l meer dan de (veel) duurdere doch technisch verwante X6 slikken kan. Het maakt van de X5 een - afhankelijk van de noden - praktische vierwieler. Al raden we wel aan om voor een donker interieur te opteren - een kwestie van zichtbare vlekken te vermijden. Voorts baadt het interieur in de typisch BMW-sfeer, met inbegrip van het geurtje. Je zit er goed in en het is ergonomisch, maar 100% warm worden we er ook weer niet van.