Aan de Fiat 500L ontbrak er iets cruciaals en dat was een krachtige dieselmotor. Gelukkig kan je er ondertussen gewoon naar vragen. De nieuwe 1,6l viercilinder multijet ontwikkelt 120pk aan 3.750 t/min en wekt vanaf 1.750 t/min 320Nm op. De motor draait soepel en reageert vlot. Misschien zelfs een beetje te vlot, hij slipt namelijk erg gemakkelijk en schaadt zo de motoriek. Om mooie prestaties te leveren, doet zijn gewicht (1.440kg) hem de das om. 100km/u bereik je in 11,5 seconden. De topsnelheid ligt bij een behoorlijke 183km/u.
Op de snelweg, waar hij erg gevoelig is voor zijwind, is het in onze Beats Edition niet zo fijn toeven. Dit gebrek maakt hij in de stad goed. Erg flexibel, vooral als je de City modus inschakelt, laat hij zich door het drukke centrum leiden en samen met de goede rijpositie zorgt het periferische zicht voor net dat ietsje extra in een stedelijke context.
De licht verhoogde ophanging daarentegen controleert de koets niet altijd even goed. De manuele zesbak schakelt precies en is meegaand. Maar ook hier helaas een minpuntje: de fijngevoeligheid van het City Brake Control systeem. Dat verplicht je namelijk om een te grote afstand tot de voorligger te bewaren, wat andere automobilisten ertoe aanzet om voor te glippen, waarop het systeem telkens weer met een agressieve coup de frein reageert. Irritant.
De cadeautjes liggen deze keer onder de boom van het verbruik. De constructeur geeft aan dat de auto gemiddeld 4,6l per 100km verbruikt en dat komt neer op 120gr CO2-uitstoot. Stomme verbazing, want onze metingen gaven voor één keer cijfers aan die daar niet ver van afwijken: 5,2l/100km.