In 2007, om het 50-jarig bestaan van de Fiat 500 te vieren, bracht het Turijnse merk een neo-retro-ontwerp van de erg charismatische stadsrakker op de markt. Het was het startschot van een commercieel succesverhaal dat de Italianen eindelijk de ademruimte bezorgde, waar het zo dringend nood aan had. Waarom er immers mee stoppen, nu het eindelijk het goede pad lijkt op te gaan! Zodoende, een beetje zoals bij Mini, regende het 500-versies: berline, cabrio, Abarth, elektrisch, Tributo Ferrari, 500L, 500L Trekking, 500L Living en heel erg binnenkort de 500X.
Wij namen de 500L Trekking Beats Edition onder de loep. Die kreeg een 120pk sterke 1.6l diesel multijet onder de motorkap. De 500L Trekking is trouwens verkrijgbaar vanaf € 19.100, daarvoor krijg je een 1,4l MPI met 95pk. Ons testros daarentegen bevindt zich helemaal bovenaan in de hiërarchie en krijgt een basisprijskaartje van € 24.300 opgespeld, waar je nog eens € 3.300 moet bijtellen voor opties als daar zijn: elektrisch openend dak, grijs-mat zwarte lak, automatische airco, lendensteunregeling, regen- en lichtsenoren, parkeerassistentie en gps. De rekening klimt dan op tot € 27.600.
Als deze versie je niet bevalt, zijn er nog vier andere motoren voorhanden. Twee benzines: een 9l Twin Air met 105pk en een 1,4l turbo met 120pk. En twee diesels: een 1,3l met 85pk (die trouwens als enige een automatisch vijfbak krijgt) en een 1.6l met 105pk. Opteer je voor één van hen dan zwenken de prijzen tussen € 20.000 en € 23.600.