Deze vijfhonderd variant laat zich moeilijk met andere kandidaten vergelijken omdat die tot hiertoe eenvoudigweg niet op onze wegen rondreden. Op de keper beschouwd, de ronde lijnen buiten beschouwing gelaten, vertoont hij ook nauwelijks enige gelijkenis met de kleine cinquecento waarmee hij de voornaam deelt.
Met zijn 4,27m in de lengte, breedte van 1,80m en hoogte van 1,68m is deze 500 net iets volumineuzer dan een Citroën C3 Picasso of een Ford B-Max bijvoorbeeld. Maar deze Trekking, met een bodemvrijheid van 145mm, oogt veel virieler dan beide vorige. Vooral omwille van het grijs-mat zwarte kleurenspel en zijn zwarte 17” zwarte velgen met 225/45 banden.
Toch krijgt hij eerder de rol van stadswagen toebedeeld dan die van stoere avonturier. Vooraan maakt hij een wat ambigue indruk. Enerzijds zijn er de dominante, zachte ronde lijnen, anderzijds is er een prominente rol weggelegd voor twee forse luchtinlaatopeningen, opvallende mist- en daglichten die net zoals de koplampen nog klassieke gloeilampjes gebruiken. Noch LED, noch xénon dus, zelfs niet in de optielijst.
Wat het achterste betreft, hebben de designers voor eenvoudige lichten gekozen naast een behoorlijk imposante achterklep, die een koffer van 412 tot 1.480dm³ verbergt, afhankelijk van de configuratie.