De Fiat 500L passeerde eerder al de revue. En toen kon hij niet overtuigen. Met een nieuwe 1.6l dieselmotor komt hij er in elk geval al minder bekaaid vanaf. Om te beginnen omdat het verbruiksgemiddelde met 5,2l/100km aardig in de buurt blijft van wat de constructeur opgaf, en voorts ook nog omdat deze 120pk en 320Nm sterke centrale voor acceptabele prestaties zorgt.
Het prijskaartje (in de uitvoering van onze testwagen toch al € 27.600) garandeert je een goede uitrusting, terwijl ook het plaatsaanbod geen reden tot klagen geeft. De materiaalkeuze, ergonomie en het zitcomfort vooraan (je zit zowaar beter op de achterbank) zijn wel nog steeds voor verbetering vatbaar. En op het eindrapport prijkt ook nog een opmerking over de ophanging. Het oordeel over het uiterlijk wordt dan weer vooral door smaak gedicteerd. Daarvan is in elk geval te stellen dat de 500L weinigen onberoerd zal laten. En wie op zoek is naar retro-lijnen (ook al is het wat bij het haar gegrepen) heeft zoveel keuze niet.