Skoda Fabia 1.2 TSI 90 Veiligheid

Bekijk 22 foto's
Door: BV 09-12-2014

Natuurlijk blijft de nieuwe Fabia niet onder de norm. En die norm, dat zijn tegenwoordig zes airbags, ABS, Tractie- en stabiliteitscontrole, noodremhulp en Isofix bevestigingspunten voor kinderzitjes. Aardig wat dus, wat er ook meteen voor zorgde dat de Fabia tijdens de EuroNCAP crashtests werd getrakteerd op een uitmuntende score van 5 sterren.

Volkswagen springt echter graag slim om met z’n technologie. En daarom heeft ook dit nieuwe lid van de almaar uitdijende familie enkele andere snufjes aan boord. Zaken die veel al op de achtergrond blijven. Zoals XDS. Dat is VW-taal voor het afremmen van een voorwiel aan de binnenkant van de bocht. Op die manier geeft het bedrijf de Fabia een inherent voorspelbaar (onderstuurd) weggedrag, terwijl hij toch snedig de bocht induikt. Als er voldoende grip is, tenminste. Een ander aardigheidje is het Multi Collision Brake System. Dat remt de auto zelf verder af nadat je een ongeval had. Uit onderzoek blijkt immers dat nogal wat mensen dat na de eerste impact niet meer (kunnen) doen en vervolgens nog meer schade en leed veroorzaken. En dan is er nog bandenspanningscontrole. Binnenkort wordt het verplicht in heel Europa, dus Skoda integreerde het maar meteen.

Geef commentaar
comments by Disqus