Tijdens het rijden blijft het binnenin aangenaam stil, op wat insijpelend windgeruis na. Ook worden oneffenheden in het wegdek keurig geabsorbeerd en past de gebalanceerde besturing perfect bij het bescheiden doch fijne rijkarakter van de 508. Onthaastend. Zo kan je deze Peugeot in één woord omschrijven. Het is zelfs al even geleden dat we zo graag hebben gereden met wat je een doordeweekse vierdeurs mag noemen.
De tweeliter viercilinder turbodiesel van onze lener opereert vloeiend, met een lineaire krachtontplooiing en een snelle klim op de toerenladder. Aan 136pk heeft hij genoeg. Zelfs schakellui rijden is aan de orde, en dat terwijl roeren met de zesbak echt geen straf is in deze Peugeot. Een sprintcijfer wordt niet opgegeven (het exacte koppel evenmin), maar laat ons zeggen dat 10 seconden volstaan om 100km/u aan te tikken. De top ligt op 210km/u.
De 508 2.0 BlueHDi drinkt tijdens onze testweek iets meer dan het opgegeven gemiddelde. In plaats van 4,1l, ontsnapt er elke honderd kilometer een kleine 6l uit de dieseltank. Maar... het is helemaal geen grote opdracht om tot zo'n cijfer te komen. Wie systematisch aan eco-rijden doet, duikt er zeker onder.