Ford heeft de Mondeo,VW de Passat en Peugeot de 508. Die laatste is misschien niet de meest voor de hand liggende keuze voor de leasingrijder, maar de 2.0 BlueHDi-versie ervan wilden we je niet onthouden. Het verbruik en CO2-uitstoot (4,1l/100km en 105g/km) vallen immers zeer goed mee voor zo'n toch wel grote berline - de 508 is 4,83m lang, weegt 1,67 ton - en met 136pk komt het blok niet tekort. Combineer dat vervolgens met voldoende koppel, een prima schakelende manuele zesbak en een haast subliem (niet sportief) weggedrag en je krijgt een auto waar je graag elke dag mee onderweg bent. Het enige dat we Peugeot echt verwijten, is dat hij de jongste veiligheidssnufjes mist en dat de standaardzetels te klein zijn. Na een volledige week testrijden hadden we nog steeds geen honderd procent bevredigende zithouding beet. En dat lukt in sommige auto's in een vingerknip. De Fransen hebben grotere stoelen in voorraad, maar daar moet je voor bijbetalen.
De Peugeot is te koop vanaf € 25.880. Dat is de prijs voor een 116pk sterke 1.6 VTi benzine in basistrim. De 2.0 BlueHDi met 136pk heb je vanaf € 28.880, in hetzelfde uitrustingsniveau Active. Het vermogen kan bij de diesels oplopen tot 180pk.