Als onderdeel van een totaalpakket dat nog andere (optionele) veiligheidssnufjes groepeert, meet de adaptieve en op radar gebaseerde snelheidsregelaar voortdurend de naderingssnelheid tot de voorganger. De Zafira Tourer remt vervolgens zelf bij om een instelbare tussenafstand te behouden. Als een aanrijding dreigt, gaat hij volautomatisch in de ankers om de impactsnelheid zo klein mogelijk te maken. Helemaal tot stilstand komen doet het ding evenwel niet. Erg fijn om zo'n proactieve knaap onder de schoen te hebben; niet enkel op een dunbevolkte snelweg, maar ook rustig schuivend in de file bewijst het systeem zijn nut. Zelfs in onze testwagen, ondanks het feit dat die niet met een automaat, maar met een manuele zesbak door het leven gaat en je dus wel moet volgen met het pookje als de snelheidswissels groot zijn. Al is enige gewenning wel nodig: tussen twee auto's door van rijvak veranderen of al te vlot inpikken achter de wagen die je net heeft ingehaald, durft al eens onaangename remmanoeuvres te provoceren. Het systeem lijkt immers niet de versnelling of vertraging van de voorganger te meten, of doet daar alleszins niets mee. Jammer maar helaas Opel: helemáál tevreden zijn we nooit.
Daarmee hebben we het nog lang niet over alle chaperones gehad. Het Opel Eye herkent nu nog meer verkeersborden waarna het ze herhaalt op de boordcomputer en dat is knap uitgewerkt, al blijven we de meerwaarde in dergelijke talenten zoeken zolang er met die informatie verder niets gebeurt. In de spiegels zitten lichtjes die je waarschuwen als er zich iemand in je dode hoek bevindt, en de rijstrookverlatingsassistent waarschuwt je wanneer je ... van je rijstrook afwijkt. Automatische correcties voert de Zafira dan weer niet uit.
Wat er voorts te melden valt in deze rubriek? Dat de Zafira Tourer met een legertje airbags is gespekt (frontale airbags, zijdelingse airbags en gordijnairbags), dat hij vanzelfsprekend over de (verplichte) systemen ESP, ABS en bandenspanningscontrole beschikt en dat hij in 2011 vijf sterren bijeen sprokkelde volgens EuroNCAP - een score die jammer genoeg niet meer relevant mag worden genoemd.