De Opel Zafira Tourer kreeg de voortrein van de Insignia mee en voor de achtertrein speelde de Astra donorwagen. Dat wil zeggen: McPherson's vooraan en de (minder courante) meerledige as met een Watt-stangenstelsel achteraan. Het duo zet een prettige en zelfverzekerde rij-ervaring neer. Niet uitgesproken sportief, maar wel voldoende snedig en toch nog behoorlijk comfortabel. Dient wel gezegd dat we tijdens onze testweek klachten kregen van op de achterbank door een te stugge afstelling van het (op de 1.6 CDTI standaard aangevoerde) sportonderstel.
De motor
Onze bijna 1,7 ton wegende lener gaat vooruit dankzij een 1.6 DCTI-turbodieselmotor die 136pk en 320Nm koppel (bij 2.000tr/min) ontwikkelt. Daarmee zit je na een vlotte 11,2 seconden aan honderd en kan je maximaal 193km/u bereiken. Wat de vierpitter ook doet, is op papier 4,1 tot 4,4l/100km drinken, afhankelijk van de bandenmaat. Dat er in de praktijk iets meer uit de tank ontsnapt, is uiteraard meer regel dan uitzondering. Een liter of twee extra is zeker realistisch. Maar eigenlijk kunnen we het blok enkel verwijten dat het bij snelle hernemingen aardig wat schakelwerk vergt. Op zich geen probleem, ware het niet dat de manuele zesbak zich naar onze zin iets te stroef gedraagt. Wie een doordeweekse rijstijl prefereert en niet telkens volgeladen op pad trekt, heeft ruimschoots voldoende aan deze diesel. En wie niet graag zelf schakelt, moet maar uitkijken naar een andere motor. Bij de diesels komt enkel de 2.0 CDTI in aanmerking.