Momenteel prijken zowel de Zafira als de Zafira Tourer in het Opel-gamma. De eerste, die er al is sinds 2005, wordt wel enkel nog verkocht met een 120pk sterke 1.8 benzine en een 1.7 CDTi-turbodiesel die 110 of 125pk richting vooras stuurt. De basisprijs van zo'n 'oude' Zafira? € 21.925 voor de benzine en € 24.000 voor de minst vermogende zelfontbrander. Dat is duurder dan de instapversies van de nieuwere Tourer, al is de Zafira zonder meer in slechts één uitrustingsniveau beschikbaar.
Zafira Tourer op benzine
Een Zafira Tourer in huis halen kan nadat je € 21.200 hebt betaald. In ruil krijg je dan een 1.8-liter benzine meegeleverd. Die is 115pk sterk en wordt, net zoals de 1.8 in de Zafira, aan een handgeschakelde vijfbak gekoppeld. Hoger op de benzineladder vinden we de 1.4 Turbo met 120 of 140pk, met een minimumprijskaartje van respectievelijk € 22.250 en € 23.250. Je spendeert dus € 1.000 meer voor 20pk extra. De 1.4T met 120pk laat zich uitsluitend aan een manuele zesbak koppelen, de versie met 140 paarden kan ook met een zestrapsautomaat worden besteld. Het spreekt voor zich dat die dan ook duurder is, en het kan ook enkel in de uitrustingsniveaus Edition en Cosmo. De minimale kostprijs van de 1.4 T met automaat? € 25.900. Blijven over bij de benzines: de 1.6 Turbo met of zonder automaat. Die met automaat doet het zonder start/stop (in tegenstelling tot die met de manuele zesbak) en is goed voor 170pk en € 29.500. De overblijver produceert nog eens 30pk meer, maar is tegelijk € 500 goedkoper. Zoals je wellicht al doorhad, kan je de 1.6 T enkel in het duurste uitrustingsniveau verkrijgen. In totaal zijn er daar drie van.
... op aardgas
De Zafira Tourer 1.6 Turbo is er ook op aardgas. De vierpitter is dan 150pk sterk, wordt altijd aan een manuele zesbak gepaard en gaat voor minimaal € 25.800 de deur uit.
... of op diesel
De diesels tellen 1,6 of 2 liter slagvolume en leveren 110 tot 195pk. Frappant is dat niet de 1.6, maar wel de 2.0 als instapper geldt. De zestienhonderd is ook nog eens de enige die met 136pk wordt verkocht (en alleen daarmee) en steevast met een start/stop-systeem. Bij de tweeliter (de enige oliestoker die ook met een automaat kan worden uitgerust) is dat slechts het geval als die 130 of 165pk sterk is. De prijzen? Gaande van € 23.450 voor de 2.0 CDTI met 110pk, tot € 31.050 voor de 2.0 CDTI BiTurbo met 195pk. Voor een 1.6 CDTI dien je minstens € 25.300 op tafel te leggen. Het is de enige dieselmotor uit het aanbod die aan de Euro6-norm voldoet.