Geen verrassingen hier. De Octavia Combi rijdt beheerst, neutraal en gaat nergens in de fout. Plezierig wordt het ook nooit, al is dat natuurlijk in geen geval wat de ingenieurs in gedachten hadden bij de ontwikkeling van deze Skoda. Het is in de eerste plaats een comfortabele muilezel om veel kilometers mee te doen. Niets meer, niets minder.
Voldoende comfortabel
Wat de achterophanging betreft: net zoals bij zijn soortgenoten binnen de groep met het MQB-platform als basis, zijn alle versies met 150pk of meer met een onafhankelijke multi-link achterophanging uitgerust. Dat wil met andere woorden zeggen dat onze testwagen een inferieure vervormbare dwarstraverse gemonteerd kreeg. Gelukkig is de afstelling van veren en dempers wel optimaal en zal je niet vloeken onderweg. Enkel op een hobbelig parcours of met een zware lading (dat kunnen ook passagiers zijn) zou er een merkbaar verschil moeten zijn. Zwaar is de Octavia Combi trouwens niet. Skoda geeft een totaalgewicht van 1.322kg op.
Dieselen
De zestienhonderd van dienst werkt samen met een turbo en lust enkel diesel. De centrale is aan een handgeschakelde vijfbak gekoppeld, waarvan we hadden gehoopt dat de spreiding iets beter was geregeld (lees: de verhoudingen minder lang), en is 105pk en 250Nm sterk. En eerlijk is eerlijk: meer kracht heb je op zich niet nodig onder de motorkap van deze Tsjech. Akkoord, bij een laag toerental is het blok wat tam en bij inhaalbewegingen is gericht schakelen een noodzaak, maar daarmee houdt de kritiek ook op. Pendelaars die hun praktische Combi voor het merendeel inzetten voor dagelijks woon-werk-verkeer, komen met de 1.6 CRTDI zeker aan hun trekken. Is diezelfde auto eerder bedoeld voor zwaarder werk en heeft de bestuurder op de koop toe een zware voet, dan raden we toch een krachtiger model aan. Ook het verbruik zal er dan ongetwijfeld bij varen. Wat dat betreft geeft Skoda een gemiddelde van 3,8l/100km, wat neerkomt op 99g/km CO2. Puike cijfers, maar ze blijken in de praktijk iets te rooskleurig. Had het merk in de plaats 5l/100km opgegeven, dan hadden we er geloof aan gehecht. Dat is immers wat ons metertje aangaf. Hoe het zit met de rest van de prestaties? Nul naar honderd duurt minstens 11 seconden en de top ligt op 191km/u.