Uiteraard maken we in deze rubriek wederom de vergelijking met de Superb Combi. En wat blijkt? Het verschil in maximaal koffervolume bedraagt slechts 125 liter (1.740l voor de Octavia versus 1.865l voor de Superb) en met de rugleuningen rechtop is er zelfs maar 23l verschil (Octavia: 610l). Te verwaarlozen dus, of toch als je rekening houdt met de kostprijs per beschikbare liter bagageruimte. Om de achterbank neer te klappen is er overigens een handig hendeltje in de koffer voorzien en de kofferklep laat zich elektrisch bedienen (voor een meerprijs van € 380).
Reservewiel
Lange, smalle voorwerpen kunnen met gemak mee in de 4,65m lange Combi. Tot een lengte van 2,92 meter kan deze Octavia ze de baas. Bovendien zijn er allerlei handigheidjes waarmee het bagagecompartiment bruikbaarder is dan ooit tevoren. Geef de afdekhoes een tikje tegen de lip en hij rolt op. En het zeil kan ook worden opgeborgen in een speciaal ervoor voorziene uitsparing onder de laadvloer. De indeling daarvan kan specifiek worden aangepast aan voorwerpen van verschillende formaten (netten: € 50). En heb je vuile laarzen mee, dan is het omkeerbare koffertapijt (stof/rubber) een geruststelling (en een € 50 kostende optie). Onder de laadvloer ligt ook nog een volwaardig reservewiel verscholen. Erg handig is dat, want we verkiezen het elke dag van de week boven een reparatiekit waar je in de praktijk amper iets mee bent.
Uitzicht
Over het uitzicht van de Octavia Combi kunnen we behoorlijk kort zijn. Als sleutelfiguur binnen het gamma moet deze telg een zo groot mogelijke doelgroep aanspreken en liefst zo weinig mogelijk potentiële klanten choqueren. Dat laatste zien we in ieder geval niet snel gebeuren. Het is ook meteen het antwoord op de vraag waarom de Octavia er zo 'gewoontjes' uitziet. Of saai, zoals je wil.