Skoda Octavia Combi 1.6 CRTDI 105 Conclusie

Bekijk 29 foto's
Door: AUTO55 10-11-2014

Skoda heeft een hele weg afgelegd. Van een obscuur Tsjechisch automerk tot een succesvol lid van de VW-familie dat inmiddels niet meer als leverancier van budgetauto's wordt aanzien. Dat prijsverhogingen daarvoor verantwoordelijk zijn, spreekt voor zich, maar ook het imago is erbij gaan varen. Want hoeveel ex-Volkswagen-bezitters zitten er momenteel niet elke dag achter het stuur van een Skoda op weg naar het werk, terwijl diezelfde mensen pakweg tien jaar geleden verkondigden dat ze nooit in zo'n auto gezien willen worden. Dus zo zie je maar. De moraal van het verhaal? Het is geen schande (meer) om jezelf in een Skoda te vervoeren. Ten eerste omdat hun modellen meer en meer aanleunen bij die van Volkswagen en Audi (motoren, onderstel, elektronica), ten tweede omdat de bouwkwaliteit van hedendaagse Skoda's niet of weinig moet onderdoen voor die van de andere producten binnen de groep. Dat er hier en daar op materialen wordt bespaard, is dan weer een noodzaak om toch een verschil in prijs (met pakweg de VW Passat) te kunnen behouden. Maar klagen doen we in de Octavia niet (da's wel even anders in de Rapid, maar dat terzijde).

Wat we vinden over de Skoda Octavia Combi? Dat het een doordachte, praktische en veilige auto is. Dat laatste bewijzen 5 EuroNCAP-sterren en  dankt hij onder meer aan z'n 9 airbags. Dat hij ook behoorlijk saai vormgegeven is, maakt deze vierwieler er natuurlijk niet beter of slechter op. Belangrijker in dit segment is hoeveel er in de koffer past. En dat is met 610 tot 1.740 liter heel wat - bijna zoveel zelfs als de oudere en duurdere Superb Combi slikken kan. Aan plaats geen gebrek dus, en ook niet voor de inzittenden. Die hebben in de Octavia meer ruimte dan ooit.

Hoe hij rijdt? Naar behoren. Met een neiging naar onderstuur en met een ophanging waarvan de demping niet te stug, maar ook niet te romig is. De Octavia is dan ook een beetje Zwitsers. Een toonbeeld van neutraliteit dat niemand tegen de borst wil stoten. Daarom zal hij nooit buiten de lijntjes kleuren, laat staan dat je er echt rijplezier aan zal beleven. Maar efficiënt is deze auto wel. In combinatie met de 1.6 CRTDI-dieselmotor verbruikt hij niet te veel (Skoda geeft een gemiddelde van 3,8l/100km op, wat overeenstemt met 99g/km CO2) en valt er in normale omstandigheden zeker mee te werken. Verwacht er uiteraard geen mirakels van (de centrale komt traag op gang en de manuele vijfbak kent te lange verhoudingen), maar de rustige chauffeur die niet telkens zijn (of haar) hele hebben en houden meezeult, zal ermee gediend zijn.

Geef commentaar
comments by Disqus