Het chassis van de Cayman GTS is zo stijf als een plank. Overhangen bij richtingwissels doet deze auto dan ook amper. De demping is fantastisch, de grip fenomenaal en de remmen meer dan gewoon daadkrachtig. Dankzij z'n middenmotorconcept ligt de grens van het toelaatbare ook zeer ver. Maar... het valt ook zeer moeilijk in te schatten waar die grens precies ligt. Wie de extreme toer opgaat, moet met andere woorden ook extreem goed kunnen rijden. En al zeker als er meer dan enkel druppels op het asfalt liggen.
Deze Boxster-met-dak is geen grote auto. Maar hij voelt wel zwaar aan. En dat geldt ook voor de besturing. Die biedt weerstand (wat niet gelijk staat aan gevoel) en is tegelijk ook zeer gericht en nauwgezet. Of je ook dagelijks aan de slag kan met een Cayman GTS? Dat hangt ervan af. Enerzijds verhogen de beperkte bodemvrijheid, de moeilijk in te schatten afmetingen en de immense velgen het risico op kleine ongemakken, anderzijds is het comfortniveau - ondanks de grote velgen en dankzij de ophanging - meer dan acceptabel, is het gaspedaal makkelijk doseerbaar en leent de zeventraps PDK-versnellingsbak met dubbele koppeling zich tot flaneren. Al heeft die automaat natuurlijk ook een 'duistere zijde'. Vooral in de 'sport plus'-rijmodus schiet de agressiviteitsmeter de hoogte in en word je bij elke verzetswissel zonder pardon op een schokgolf getrakteerd.
Die verzetswissels kan je zien aankomen door zelf te schakelen. Dat doe je met peddels achter het stuur of met een pook die zich omgekeerd laat bedienen. Leuk, al hadden we toch nog het liefst van de standaard gemonteerde en dus (beduidend) goedkopere handbak geproefd, wetende dat we de klus in geen duizend jaar even snel en efficiënt zouden klaren als de PDK, die bovendien zuiniger is. Volgens Porsche kom je wat dat betreft toe met 8,2l/100km, in plaats van 9l voor de manuele bak. Wij tankten voor alle duidelijkheid nog eens 3 tot 6 liter bij.
Boertjes
De achter de zetels gemonteerde, turboloze 3.4-liter zescilinder boxermotor voelt zich uiteraard op z'n best in de hogere regionen van de toerenladder. Wie hem tot 7.400 omwentelingen drijft, krijgt 340pk, heel wat sensatie en uiteindelijk een top van 285km/u in de plaats. En met 380Nm koppel is de Cayman GTS ook snel uit de voeten. Nul tot honderd duurt 4,5 seconden (vier tienden sneller dan met de manuele versie), een sprint die ook door de launch control kan worden ingezet. En ook: wat een soundtrack! Eén waardoor we onze mening over de Jaguar F-Type - een beetje de concurrent bij uitstek van de Boxster en Cayman GTS - misschien wel moeten herzien. Een diep, ronkend en borrelend geluid (met 'boertjes' telkens je het gas lost) dat een gevaar vormt voor verslavingsgevoelige individuen. In één woord: heerlijk!