Ford heeft zo onderhand wel ruimschoots de tijd gehad om de Mondeo op de testbanen in Lommel (die activiteit blijft wel in ons land) haarfijn af te stellen. Met minder dan perfectie zijn we dan ook niet tevreden. En het dient in elk geval gesteld dat de eerste indrukken hoopvol stemmen. Het elektrisch bekrachtigde stuurtje centreert oké, de koets blijft behoorlijk vlak in de bochten zonder daarom op rechte stukken al te veel van de grillen van de ondergrond op de ruggengraat van z’n inzittenden los te laten. De Mondeo verdraagt het ook dat je snelle bochten met een zelden geziene precisie aan elkaar rijgt. Daarin schijnt de expertise van Lommel nog het meest door.
Prettig sturend
Het weggedrag zelf is erg neutraal. We aarzelen een beetje om het speels te noemen. Omdat het niet bij het karakter van zo’n grote gezins-vijfdeurs past en ook omdat de Mondeo wat te veel beroep doet op de remschijven van het binnenste voorwiel om tegen de binnenkant van de bocht te blijven kleven. Maar Ford kan gerust zijn - ook deze nieuwe telg bewaakt de reputatie die het bedrijf opbouwde met uitstekende rijmachines met overgave.
Zuinigheid eist z’n tol
De Mondeo werd wel groter, maar niet zwaarder. Maar met al die extra centimeters kan je niet verwachten dat er erg veel gewicht werd gedumpt. Een Passat ging zo’n 100kg op dieet, terwijl deze Amerikaanse Duitser het op 25kg houdt. Drie jaar geleden was dat wel wat geweest, maar tegenwoordig staan we er niet meer van te kijken. De diesel die we aan de tand voelen draait ook al een tijdje mee. De tweeliter stamt nog uit een samenwerking met PSA (Peugeot Citroën). Hij is inmiddels opgewaardeerd met recente turbo’s, een krachtiger common-rail-installatie en andere injectoren. Daardoor haalt hij meer rendement - 180pk en 400Nm - terwijl hij weinig van z’n gewillige karakter prijsgaf. Dat kan hij overigens gebruiken, want om het verbruik te beteugelen, wordt hij gepaard aan een transmissie die al vanaf de derde uitgesproken lange verhoudingen kent. Het resultaat is een auto die je steeds harder op de staart moet trappen dan je van een model dat in staat is om in 8,3 seconden naar 100km/u te accelereren verwacht. Je moet je troosten met het feit dat de Mondeo in deze configuratie niet meer dan 115g/km aan CO2 de atmosfeer inblaast of 4,4l/100km verbruikt. In de praktijk tel je er overigens ook best een liter of twee bij - wat betekent dat het feitelijke testverbruik al bij al erg redelijk blijft.