Het is een zucht van drie jaar geleden dat we voor het eerst oog in oog stonden met de nieuwe Mondeo. Er kleefde wel Fusion op, maar het was ’m. Die late introductie in Europa heeft onder meer te maken met de trieste hoofdstukken die eerst nog bij Ford in Genk geschreven moesten worden. Het blijft ook niet zonder gevolg. We kunnen vandaag nog steeds onder de indruk zijn van de goede zetels, het plaatsaanbod, de schier eindeloze koffer of het hoge comfortniveau. Maar aan de boordplank, de schakelaars en de knopjes zie je dat het binnen een normale productcyclus zo stilaan tijd zou zijn voor een facelift. Gelukkig was de filosofie er al één van sobere elegantie van bij de aftrap (een groot verschil met de Focus en Fiesta) waardoor de ergonomie toch al geen mijnenveld meer is.
Diesel boven
In ons land kiest nog steeds meer dan 90% van alle klanten voor een dieselmotor. En zo ongeveer de helft doet het met een break in plaats van een vijfdeurs. Logisch dus dat we voor deze eerste proef kilometers gingen malen met de diesel. Een tweeliter met 180pk en 400Nm die echter een stuk minder fluks is dan die waarden doen vermoeden. Hij doet de honderdsprint wel in 8,4 tellen, maar hij heeft in het dagdagelijks verkeer last van z’n lange versnellingsbakverhoudingen. Die zorgen natuurlijk wel weer voor een verbruik waarmee te leven valt. Zelfs als het twee liter boven het opgegeven gemiddelde van 4,4l/100km blijft, is het nog steeds geen drinkeboer.
Stuurpret met een gezinswagen
De expertise van Ford inzake afstelling zorgt ervoor dat de Mondeo weerom een erg prettig te sturen ruime gezinswagen is. De besturing is fijn, het onderstel tegelijk strak en comfortabel. En er wordt maar een beetje meer elektronica voor ingezet dan bij de Focus die wat speelser is. Over elektronica gesproken - een uitgebreid arsenaal ervan valt onder veiligheidsvoorzieningen. Automatische remhulp en zo. Maar daar zijn het de (optionele) opblaasbare veiligheidsgordels die het meest innovatief zijn.
De juiste prijs
Dan zijn er nog de prijzen. Een Mondeo diesel kost je minimaal € 27.100 (dat is inclusief de wettelijke kit die Ford apart in de prijslijst zet, maar die je toch nodig hebt). Daarvoor heb je een 1.6 TDCi die 115pk opwekt. Die zal later in deze rubriek aan bod komen. De 2.0 TDCi met 180pk kost € 31.350. Wil je een break, dan komt er € 1.500 bij.