Bij dubbeltests hoeft het niet altijd over snelle hatchbacks, luxueuze limousines of ander exotisch speelgoed te gaan. Veel interessanter zijn natuurlijk de vierwielers die in ieders bereik liggen. Zoals de Peugeot 108 en de Renault Twingo bijvoorbeeld - twee populaire Françaises die elkaar bekampen in het A-segment, en dus rechtstreekse concurrenten zijn van elkaar. Maar toch is dit geen doordeweekse vergelijktest. De Twingo is achterwielaangedreven én kreeg de motor achterin geplaatst, waardoor die meer tot de verbeelding spreekt dan de 108 met de aandrijving en de krachtbron op de vooras. Nu enkel de praktijk nog.
Voor we eraan beginnen...
Belangrijk, en zeker in het A-segment, is de prijs. Wie enkel dat in rekening houdt, is sowieso het beste af met de Peugeot. We plaatsen een vijfdeurs 108 met een 82pk sterke 1.2l aan boord (vanaf € 12.195) tegenover een Twingo (die sowieso vijf deuren heeft) met nog geen 900cc slagvolume, een turbo en 90pk in de aanslag (vanaf € 13.450). Alle motoren tellen drie cilinders en draaien op benzine. De Twingo is er ook met 70pk en de 108 met 69pk. In dat laatste geval komt de 1-litermotor van Toyota. In alle gevallen is een handgeschakelde vijfbak standaard, al is er voor de Twingo een automaat op komst en kan de 108 ook met een gerobotiseerde vijfbak worden uitgerust.