Met de introductie van de nieuwe Twingo heeft Renault een kleine schok doorheen het internationale autolandschap teweeggebracht. De kleine stadsrakker zou voortaan immers achterwielaangedreven zijn, met de motor achterin gemonteerd. Dat is niet het geval bij de Peugeot 108, die een conventionele opstelling verkoos. Nochtans zijn beide heren directe concurrenten van elkaar. Wie als beste uit de bus komt, da's wat wij probeerden te achterhalen. Het resultaat is eerder verrassend.
Als we het in- en exterieur nader bestuderen, kunnen we haast niet anders dan de Twingo als winnaar aanduiden. Dat model is iets groter dan de 108 en biedt ook meer hoofd- en beenruimte. Zijn laadruimte is ook praktischer dan die van de 108, al heeft die laatste weliswaar geen last van motorwarmte die invloed kan hebben op de inhoud van de koffer. De aanwezige isolatielaag volstaat immers niet helemaal. Qua materiaalkeuze heeft de Renault z'n zaakjes wel het best voor mekaar.
Het rijgedrag dan. Hier is het niet de Twingo, maar de 108 die de meeste indruk maakt. Nochtans hadden we het omgekeerde verwacht. De Twingo blijkt minder speels dan gehoopt en aangezien de stabiliteitscontrole niet kan worden uitgeschakeld, is er ook geen hoop op meer. Bovendien is diens stuurinrichting overbekrachtigd en kunnen we amper van stuurgevoel spreken. Da's niet zo in de 108. Hoewel die Peugeot eveneens elektrisch bekrachtigd is, zijn de reacties alerter en wordt er meer informatie doorgegeven aan de bestuurder. We beleefden dan ook meer rijplezier met de 108, die op de koop toe een pak minder verbruikt in de praktijk. Zowel Renault als Peugeot afficheren een gemiddelde van 4,3l/100km voor de 90pk sterke Twingo 0.9 TCe en de 82pk opwekkende 108 1.2 PureTech, maar dat cijfer ligt ver van de waarheid. Voor de 108 zitten de Fransen er zo'n twee liter naast, voor de Twingo is dat zelfs nog een liter extra. En dat voor een auto die een volledige seconde trager aan 100km/u zit. Toch een minpuntje voor de 108: bij het vertrek kan die stadsmus erg nerveus uit de hoek komen. Daar heeft de Twingo geen last van.