Gedoemd is hij, deze Hyundai Genesis, tot een bestaan in de marge. Hij wordt een zeldzaamheid, een curiositeit bijna. Dat heeft hij in de eerste plaats te wijten aan z’n motor. Een 3,8l V6 met een verbruiksgemiddelde van 11,6l (of 270g/km CO2) raak je bij ons aan de straatstenen niet kwijt. Ook niet wanneer hij in een auto zit die voor € 64.999 groter is dan een BMW 5-Reeks, krom staat van de uitrusting (werkelijk alles is standaard, zelfs metaalkleur), beroep doet op een achttrapsautomaat en vierwielaandrijving in de vergelijking gooit. En zo zullen er naar alle verwachting niet eens 50 stuks van geleverd worden aan Belgische klanten. Van een perfecte auto. Of toch zo goed als.
Je kan de Genesis misschien een gebrek aan karakter verwijten. Maar hij klopt wel. De materiaalkeuze is uitstekend, de afwerking ei zo na foutloos, hij presteert uitstekend (6,8 seconden is de sprinttijd), heeft een koffer die voldoende ruim is, een interieur dat luxueus is en de veiligheid wordt gegarandeerd door niet minder dan 9 airbags en een reeks elektronische hulpmiddelen zo lang als je arm.
Sta je van de conclusies in bovenstaande paragraaf niet echt te kijken, dan spelen we de troefkaart uit. De Genesis heeft een uitstekende balans en één van de beste elektrisch bekrachtigde stuurtjes die we tot op heden in handen kregen. Daarom is hij ook prettig om sturen en wekt hij vertrouwen bij z’n bestuurder. De Duitsers hebben ons in recente tijden modellen geserveerd die er veel van de te leren hebben. Maar ja… imago, restwaarde… en dan die motor…