Al 32 jaar bestaat de Corsa. En al net zo lang is het model één van de belangrijkste producten van het merk. Elke generatie gaat steevast meer dan 2 miljoen keer over de toonbank - wat deze Duitse fabrikant een sterke positie in het nog steeds groeiende B-segment oplevert. Wat dat segment betreft… in ons land is daar een kentering aan de gang. Met almaar meer benzines in de verkoopsmix. Daarom is deze nieuwe 1-liter driecilinder met turbo - zeg maar een regelrechte concurrent voor de 1.0l Ecoboost van Ford die al drie jaar op rij geëerd werd met de prijs voor Motor van het Jaar in z’n categorie - zo relevant.
Generatie vijf is volgens Opel ‘compleet nieuw’, maar dat is een overdrijving zoals alleen marketingboys die zonder schaamrood op de wangen over de lippen krijgen. Aan de structuur van de Corsa veranderde geen jota, lasnaad, scharnierpunt of bevestigingsbout. Het dak, de stijlen, de koffer- en deuropeningen… het is allemaal nog steeds hetzelfde. Die ‘compleet nieuw’ bovenaan deze alinea beschouw je dus veel beter als ‘een doorgedreven cosmetische facelift’.
Een Corsa is er voortaan vanaf € 13.300 met een 70pk sterke 1.2l. Het gamma klimt door tot € 18.950 en passeert onderweg 1.3l diesels met 75 en 95pk en benzines met 90pk om uiteindelijk aan te komen bij deze 115pk sterke driecilinder die tot € 18.050 kost. Alleen de best uitgeruste diesel is duurder - € 900 om precies te zijn. De coupé-achtige driedeurs inruilen voor een versie met vijf portieren kost je een erg redelijke € 500 extra.